„Mám kamarádku, která byla
po havárii, a já ji i s jejím handicapem
zaměstnal. Ona k nám pak přivedla další
lidi s podobným osudem, až se to nakonec
přehouplo tak, že jich je většina.“

David Opršal
statutární ředitel

SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ

SOCIÁLNÍM PODNIKEM SE V ČESKÉ REPUBLICE MOHOU NAZÝVAT ORGANIZACE (S.R.O., Z.S., O.P.S. A.S.,) NAPLŇUJÍCÍ NĚKOLIK ZÁKLADNÍCH ZNAKŮ/PRINCIPŮ, KTERÉ VE SPOLUPRÁCI SE SDRUŽENÍM TESSEA, DEFINOVALO MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR.

POJĎME SE SPOLEČNĚ PODÍVAT, JAK TYTO ZNAKY NAPLŇUJE NÁŠ SOCIÁLNÍ PODNIK POCTIVÁ MORAVSKÁ – SOCIÁLNÍ PODNIK, A.S.

1.
SOCIÁLNÍ PODNIK PLNÍ
SPOLEČENSKY PROSPĚŠNÝ CÍL

Společnost POCTIVÁ MORAVSKÁ – sociální podnik, a.s. se přihlásila k naplňování společensky prospěšných cílů v oblasti zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce. Základem se pro ni stává zaměstnávání více než 30 % osob znevýhodněných na pracovním trhu z celkového počtu svých zaměstnanců. Tento cíl je včleněn do stanov společnosti a zveřejněn v obchodním rejstříku.

V současné době naše společnost zaměstnává 27 osob se sníženou pracovní schopností z celkových 48, což činí podíl OZP 56 % ze všech zaměstnanců. Tento poměr nás opravňuje k nabízení tzv. náhradního plnění, které mohou využívat další společnosti podléhající zákonné povinnosti zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

2.
SOCIÁLNÍ PODNIK NAPLŇUJE
SOCIÁLNÍ PROSPĚCH, INTEGRUJE
A ROZVÍJÍ ZAMĚSTNANCE
ZNEVÝHODNĚNÉ NA TRHU PRÁCE

Zaměřením společnosti POCTIVÁ MORAVSKÁ – sociální podnik, a.s. je integrace osob se zdravotním postižením (OZP) do běžného života. Zaměstnancům ze znevýhodněných skupin je poskytována podpora zohledňující jejich specifické potřeby, o které se dle individuálních potřeb stará firemní personalista (minimálně 1x za 3 měsíce). Výstupy jsou pravidelně projednávány na poradách.

Všichni zaměstnanci jsou zapojeni do chodu a směřování podniku. Na pravidelných půlročních poradách probíráme směřování podniku ve smyslu budoucích zakázek, sezónních výrobků (např. vánoční či velikonoční produkty), finanční výsledky firmy a další záležitosti týkající se chodu podniku. O poradách jsou vedeny zápisy.

Tento aspekt je zapsán v obchodním rejstříku: „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) zapojováním zaměstnanců do rozvoje firmy a informováním o výsledcích hospodaření, tzn., že vedení společnosti bude zaměstnance cílové skupiny zvát na pravidelné výrobní porady, kde budou mít možnost vyjadřovat se k činnosti firmy.“

Zaměstnance se speciálními potřebami podporujeme prostřednictvím personálních a integračních nástrojů, které pomáhají při výkonu jejich pracovní činnosti a zároveň přispívají k řešení specifických potřeb (individuální plány podpory a rozvoje zaměstnanců, zjednodušené školící materiály, rozvojová školení finanční a počítačové gramotnosti, možnost profesního růstu dle nově získaných profesních dovedností). Své zaměstnance pravidelně školí jejich nadřízení. Jedná se např. o školení lepší hygienické praxe, vylepšených pracovních postupů dle nových trendů, zaškolení na jinou pracovní pozici v rámci profesního růstu a zastupování na jiných pozicích.

3.
SOCIÁLNÍ PODNIK MÁ
I EKONOMICKÝ PROSPĚCH

Každý sociální podnik se zavazuje, že 51 % případného zisku bude reinvestováno, a to zejména do rozvoje podniku a společensky prospěšných cílů. Informace o využití případného zisku musí být veřejně dostupné, přičemž manažerské řízení nesmí být závislé na externích zakladatelích či zřizovatelích, na veřejné správě ani jiném subjektu.

Společnost POCTIVÁ MORAVSKÁ – sociální podnik, a.s. není zřizován externími zřizovateli či majiteli. Majitel je zároveň zřizovatelem a je součástí pracovního týmu. Jedenkrát ročně je provedena porada o hrubém a čistém zisku podniku a zaměstnancům navrženy možnosti reinvestice zisku, k tomuto návrhu se mohou vyjádřit. Podpisovým právem disponuje majitel společně s členem představenstva, tzv. veškeré dokumenty podepisují společně, tímto je zajištěna nezávislost v rozhodování.

I tyto principy máme vtěleny do zakládacích dokumentů a jsou podrobovány kontrole odpovědných úřadů. „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) reinvesticí zisku ve výši více než 50 % zpět do společnosti. Z části budou tyto finanční prostředky využívány pro zkvalitnění a rozvoj produktů firmy, z části pro zvyšování kvalifikace zaměstnanců.“ Pravidelně uveřejňujeme kromě účetní závěrky, také výroční zprávu.

Investice a rozvoj společnosti v roce 2024

Společnost i v roce 2024 pokračovala ve své dlouhodobé strategii pravidelných investic do modernizace výroby a zvyšování efektivity provozu. Hlavním cílem zůstává neustálé zlepšování pracovních podmínek zaměstnanců, posilování výrobních kapacit a zajištění vysoké kvality našich produktů.

V uplynulém roce byla realizována významná investice do nové sušící komory a moderních varných udíren, které umožní zvýšit kapacitu výroby a zároveň zefektivnit celý výrobní proces. Díky těmto krokům jsme připraveni rozšířit naše produktové portfolio – od roku 2025 uvedeme na trh novou řadu vařených výrobků, jako jsou šunky a uzená masa. Tím společnost dále posiluje své postavení na trhu a u svých zákazníků.

Za rok 2024 dosáhla společnost zisku před započtením odpisů ve výši 8 166 tis. Kč, který byl stejně jako v minulých letech plně využit na rozvoj a modernizaci výroby.

4.
SOCIÁLNÍ PODNIK VYKAZUJE
TAKÉ ENVIRONMENTÁLNÍ PROSPĚCH

Dalším aspektem, který musí sociální podniky plnit, je environmentální prospěch. Podílíme se na recyklaci tonerů do tiskáren, používáme recyklované papíry. V maximální možné míře využíváme také oboustranný tisk. Usilujeme o minimalizaci spotřeby energie, která vyplývá z naší činnosti. Nedávno došlo k zateplení budovy a výměně oken. V sídle společnosti provádíme třídění odpadů (papír, plast, sklo, směsný odpad).

5.
SOCIÁLNÍ PODNIK SE AKTIVNĚ
SNAŽÍ O ROZVOJ REGIONU
A SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI FIRMAMI

Sociální podniky jsou zaměřeny primárně na uspokojování místní poptávky. Naše společnost rovněž využívá lokální firmy pro zajištění vstupů potřebných k výrobě – kořenící směsi a další suroviny jsou nakupovány od místních firem (např. Especia – sociální podnik, s.r.o, Pálavská sociální s.r.o.). Mezi naše odběratele patří regionální podniky (např. Hlohovecký sociální podnik, s.r.o., Budoucí prosperita – sociální podnik, s.r.o.)

Mimojiné spolupracujeme s domovem Horizont Kyjov, kde se snažíme jejich klienty integrovat do pracovního prostředí.

Většina našich zaměstnanců žije v okolí Hodonína.